Grønt valg i Sør-Trøndelag

Det ble hverken noe mandat på MDG eller noe stort gjennombrudd blant velgerne ved stortingsvalget i 2009, om noen hadde forventet det. Og for dem som sammenlikner med forrige valg, i 2007, var det en kraftig tilbakegang.

Men forrige valg var lokalvalg, og ved årets stortingsvalg stemte mange av våre sympatisører (og også enkelte medlemmer) taktisk. Hvis vi sammenlikner med forrige stortingsvalg blir bildet annerledes: vi har mer enn fordoblet stemmetall og stemmeandel, på tross av en relativt lav innsats i valgkampen. Vi tok ikke ut alle våre ressurser, men klarte likevel å markere oss både  i Trøndelag og på landsbasis.

Ved stortingsvalget i 2005 fikk vi i Sør-Trøndelag 360 stemmer; denne gangen fikk vi 834. Vi har for første gang fått stemmer i samtlige kommuner i fylket ved et stortingsvalg og økte stemmetallet i de fleste kommunene. Vårt hovedfeste er likevel fortsatt Trondheim, der vi økte fra 278 stemmer i 2005 til 674 denne gangen.

Med 0,7% av stemmene, opp fra 0,3, har Trondheim det beste byresultatet for MDG i hele landet, og i Lademoen stemmekrets har vi nok en gang  landets beste kretsresultat med 4,7% av stemmene, en framgang på 3 hele prosent, fra forrige stortingsvalg. Vi har også fått flere nye aktive medlemmer og ser fram til lokalvalget om to år med  store forventninger.